Sponser

Jumaat, 18 November 2011

Keputusan UPSR 2011 Terbaik dalam tempoh 4 tahun-Tahniah

Pengumuman pencapaiaan UPSR 2011 telah menghasilkan keputusan yang terbaik dalam tempoh 4 tahun ini mengikut Gred Purata Nasional (GPN).. Keputusan UPSR yang telah disampaikan sendiri oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd. Ghafar Mahmud.

"Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd. Ghafar Mahmud berkata, daripada 485,160 pelajar yang  menduduki peperiksaan, seramai 46,012 calon mencatat keputusan cemerlang mendapat semua A.
Menurutnya, jumlah tersebut mencatat penurunan berbanding tahun lepas iaitu 48,327 calon.
Kata beliau, peratusan calon yang mendapat pencapaian baik iaitu minimum gred C (tidak termasuk semua A) bagi semua mata pelajaran yang telah diduduki meningkat daripada 54.38 peratus pada tahun 2010 kepada 55.4 peratus tahun ini iaitu peningkatan sebanyak 1.07 peratus.
"Namun, pencapaian calon cemerlang semua A telah menurun sedikit (0.54 peratus) iaitu daripada 10.02 peratus pada tahun lalu kepada 9.48 peratus tahun ini.
"Peratusan calon yang mendapat semua mata pelajaran di bawah tahap pencapaian minimum semua D atau E atau kombinasi kedua-duanya telah berkurangan sebanyak 0.51 peratus iaitu daripada 3.39 peratus kepada 2.88 peratus tahun ini,"

Kata beliau lagi, pencapaian calon cemerlang bandar dan luar bandar pada tahun ini masing-masing mengalami penurunan sebanyak 0.37 peratus dan 0.72 peratus.
Bagaimanapun, peratusan calon yang mendapat pencapaian baik di bandar dan luar bandar, masing-masing meningkat sebanyak 0.49 peratus dan 1.70 peratus.
Ini bermakna, katanya, peningkatan pencapaian baik bagi calon luar bandar adalah lebih tinggi berbanding calon bandar iaitu 1.21 peratus.
Abd. Ghafar berkata, pada tahun ini, peratusan calon yang mendapat semua mata pelajaran di bawah tahap penguasaan minimum telah berjaya dikurangkan terutamanya di luar bandar dengan pengurangan sebanyak 0.68 peratus berbanding di bandar sebanyak 0.38 peratus.


"Penurunan peratusan ini menunjukkan bahawa peningkatan tahap penguasaan minimum calon di luar bandar adalah lebih baik berbanding calon di bandar.
"Peningkatan pencapaian calon secara keseluruhan dapat juga dilihat melalui nilai GPN yang mengurang iaitu 0.01 bagi bandar dan 0.02 bagi luar bandar. Jurang pencapaian calon luar bandar dan bandar dirapatkan sebanyak 0.01," katanya.

Sumber petikan dari Utusan Online.Sila rujuk disini

Tahniah diucapkan kepada semua murid yang berjaya. Kepada yang kurang bernasib baik, jangan berputus asa. Peluang masih ada jika terus berusaha. Kepada barisan pendidik yang telah berusaha sehabis baik memastikan anak-anak didik mereka cemerlang, ribuan terima kasih diucapkan. Tanpa usaha dan didikan para pendidik sekalian, tidaklah pencapaian UPSR akan menjadi terbaik sebegini. Tahniah dan ribuan terima kasih diucapkan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tolong saya dalam kecemasan sebab tidak boleh jawab matematik kertas 1 dan kertas 2

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger