Sponser

Khamis, 22 September 2011

ISU-ISU PENDIDIKAN : Sekolah Sepatutnya Dinilai Jika Berjaya Bantu Murid Lemah dari Dinilai dari segi Kecemerlangan Peperiksaan Pekolah.

Isu melibatkan tiga orang murid sekolah rendah tidak dibenarkan mengikuti peperiksaan UPSR masih lagi panas dibahaskan. Namun tindakan yang diambil oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran telah mengarahkan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) membenarkan calon berkenaan menduduki UPSR dalam tempoh empat minggu lagi. Selain iti TPM juga akan mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas pentadbir sekolah yang telah melakukan perbuatan tersebut. Menurut fakta kes, tiga orang murid berkenaan yang dianggap lemah oleh guru masing-masing, minggu lalu tidak dapat mengambil UPSR kerana didakwa dikurung pentadbir sekolah.Pentadbir sekolah dikatakan bertindak demikian kerana tidak mahu prestasi keseluruhan sekolah itu terjejas berikutan mereka dijangka gagal dalam ujian berkenaan.

Mindapendidik bersimpati dengan ketiga-tiga calon berkenaan serta memahami perasaan ibu bapa mereka. Sebagai Ibu bapa,sesiapa pun akan kecewa dan marah jika anak diperlakukan sedemikian. Peristiwa ini sepatutnya tidak berlaku. Ini kerana masyarakat pasti akan mempersoalkan keikhlasan guru serta sekolah berkenaan dalam menjalankan tanggungjawab mereka. Sepatutnya guru dan pihak sekolah lebih mengetahui mengenai pentingnya setiap pelajar diberi peluang dan hak membuktikan potensi masing-masing. Jika peluang ini disekat, ia akan menutup terus potensi yang kemungkinan dimiliki pelajar ini.Besar kemungkinan ia akan menggelapkan masa depan mereka.

Sistem penilaian di sekolah sepatutnya diubah dari dinilai dari segi kecemerlangan peperiksaan kepada penilaian berteraskan keupayaan sekolah membantu murid yang lemah dari semua mata pelajaran yang diajar di sekolah. Sebagai contoh, jika murid itu tidak berjaya menguasai kebolehan membaca dan menulis, dan pihak sekolah telah berusaha menjadikan murid tersebut berjaya menguasai kebolehan membaca dan menulis, penilaian yang baik akan diberikan ke atas usaha pihak sekolah tersebut. Itu merupakan ukuran penilaian yang sebenar-benarnya untuk menilai sekolah.

Penambah baik dari segi penilaian prestasi sekolah perlu dan wajar dilakukan. Janganlah menilai dari jumlah bilangan A yang di dapat dalam peperiksaan awam tetapi perlulah dinilai dari keseluruhan pengurusan sekolah. Pihak kementerian pula janganlah terlalu menekan sekolah jika sesebuah sekolah itu mendapat 0% dalam UPSR atau peperiksaan awam lain. Banyak rungutan dan keluhan dari rakan-rakan di sekolah yang mendapat 0% dalam UPSR kerana pihak kementerian dan jabatan pelajaran telah mengarahkan mereka membuat pelbagai program untuk memperbaiki prestasi buruk tersebut. Hal itu telah menimbulkan banyak tekanan kepada sekolah. Oleh yang demikian, pihak sekolah dan kementerian haruslah memikirkan pelbagai pendekatan yang perlu bagi memastikan tahap prestasi sekolah tidak menjadi beban kepada pihak sekolah selain itu memastikan prestasi sekolah sentiasa maju ke hadapan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger