Sponser

Rabu, 5 Oktober 2011

ISU - ISU PENDIDIKAN : Isu PPSMI Masih Lagi Berbunyi

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, isu PPSMI menjadi hangat semula. Ini kerana ada beberapa pihak seperti Kumpulan Tindakan Ibu-Bapa bagi Pendidikan (PAGE) dan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) mahu PPSMI mesti teruskan dan mahu pihak sekolah membuat pilihan meneruskan atau tidak dasar PPSMI di sekolah.

Ini kerana ada pihak beranggapan dengan pemansuhan dasar PPSMI akan menyebabkan pelajar-pelajar akan mundur dalam mengusai bahasa Inggeris. Namun secara realitinya, apabila dasar ini dilakukan, peningkatan bahasa kebangsaan kita iaitu Bahasa Malaysia semakin menurun prestasi pencapaiaanya. Dimana silapnya?
Niat kerajaan adalah untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris tetapi yang menjadi mangsa bahasa Kebangsaan iu sendiri.

Oleh yang demikian, kerajaan melalui kementerian pelajaran telah memperkenalkan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkasakan Bahasa Inggeris (MBMMBI). Dasar ini wujud akibat kepincangan yang dikesan dalam pelaksanaan dasar PPSMI yang mengakibatkan penguasaan Bahasa Malaysia menjunan jatuh dan penguasaan Bahasa Inggeris tidak meningkat seperti yang diharapkan. Selain itu pengenalan kepada Kurikulum Standard Sekolah Rendah dan Menengah (KSSR/KSSM) yang telah beroperasi tahun lalu akan mengukuhkan lagi penguasaan kedua-dua bahasa penting tersebut. Penukaran semula pengajaran sains dan matematik ke bahasa melayu dalam KSSR/KSSM dapat membuka peluang luas kepada pelajar-pelajar dari pedalaman untuk menguasai matapelajaran tersebut. Disamping itu, pemantapan semula bahasa inggeris dalam KSSR/KSSM ini akan dapat menganti kekosongan yang ditinggalkan dalam mata pelajaran sains dan matematik yang mengunapakai bahasa Inggeris sebelum ini.

Diharap semua pihak berganding bahu melaksanakan dasar-dasar yang telah dibuat oleh kementerian pelajaran daripada berbahas dan berpolitik isu-isu yang menjadi kepentingan.

Mindapendidik : Utamakan Bahasa Kebangsaan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger