Sponser

Selasa, 6 September 2011

ISU-ISU PENDIDIKAN : Antara Kerja Hakiki dengan Kerja Luar, Mana Satu Pilihan Guru.

Baru-baru ini heboh dalam laman berita tempatan berkenaan dengan isu guru membuat kerja luar untuk menambah pendapatan. Menurut seumber berita tersebut, ramai guru telah mengambil peluang untuk mengambil kerja luar seperti membuat bisnes(MLM), menjadi agen insuran, mengurus kebun atau ladang sawit, mengambil upah mengajar tuisyen dan pelbagai lagi kerja luar yang boleh memberikan keuntungan tambahan selain dari gaji yang diterima tiap-tiap bulan.

Perkara ini bukan lagi asing kepada para guru-guru. Faktor taraf hidup yang semakin tinggi sejak akhir-akhir ini mendorong guru-guru mengambil peluang yang ada untuk membuat kerja-kerja sampingan bagi menambah sumber pendapatan. Jika guru-guru yang hidup dibandar, peluang mendapat kerja sampingan seperti membuat bisnes kecil-kecilan seperti terlibat dalam jualan langsung (MLM) serta menawarkan perkhidmatan tuisyen adalah salah satu sumber pendapatan tambahan yang mereka boleh rebut. Ini kerana jika mereka tidak melakukan kerja luar tersebut, kehidupan di bandar yang tinggi nilainya akan menyebabkan guru-guru tersebut akan hidup dalam kesederhanaan sahaja. Oleh yang demikian peluang sebegitu perlu mereka rebut supaya hidup guru-guru dibandar akan lebih bermakna.

Jika diluar bandar pula, peluang menjadi petani moden akan dapat dicapai oleh guru-guru tersebut. Yang penting guru tersebut mempunyai tanah untuk bercucuk tanam. Memang pelik kalau ada guru yang sanggup menjadi petani tapi ini adalah kebenarannya. Di Sabah terutama di pedalaman, guru-gurunya ada yang mampu memakai kereta mewah seperti PRADO model terbaru serta memakai kenderaan 4x4 yang berharga diatas RM180 000 ke atas. Ini kerana selain bertugas mengajar, guru-guru tersebut menguruskan kebun atau ladang kelapa sawit seluas berekar-ekar. Itulah kerja guru-guru dipedalaman, seorang guru dan juga seorang petani moden. Mereka tidak perlu turun ke ladang memegang tombak untuk mengambil buah kelapa sawit, mereka cuma duduk dalam kereta mewah mereka dan mengarahkan pekerja-pekerja ladang mereka menjalankan tugas. Hasil dari jualan buah sawit yang dijual ada kalanya melebuhi gaji mereka bertugas sebagai guru disekolah mereka. Percaya atau tidak tetapi itu adalah kebenaran di Sabah. Namun bukan semua guru-guru di pedalaman beruntung seperti tersebut. Ada yang tidak mempunyai tanah sebegitu dan mereka hidup sederhana seperti insan-insan lain. Sebab rezeki setiap orang adalah tidak sama. Yang membezakan adalah usaha dan kerajinan setiap insan yang hidup didunia ini.

Namun apa yang menjadi topik perbincangan tersebut adalah kesan kepada tugas hakiki di sekolah kepada guru-guru yang mengambil kerja luar. Banyak pihak meminta kementerian membuat kajian  bagi mengetahui kenapa dan mengapa guru-guru tersebut perlu membuat kerja luar sedangkan mereka mempunyai tugas dan tanggungjawab yang berat dalam mendidik anak bangsa. Sementara itu tokoh akademik, Tan Sri Abdul Rahman Arshad berkata, pihak sekolah perlu menggariskan sasaran yang harus dicapai oleh guru-guru bagi memastikan mereka sentiasa menjalankan amanah mendidik dengan baik.

Apa juga keputusan yang dicapai tentang perkara tersebut, yang paling penting, tugas hakiki kita sebagai guru mestilah diutamakan. Walaupun kerja luar tesebut menjanjikan pendapatan yang melimpah-limpah namun apa yang paling penting kerja guru-guru sebagai pendidik haruslah diutamakan terlebih dahulu. Janganlah kerja luar kita dahulukan, kerja hakiki kita belakangkan. Nanti duit gaji yangh kita terima tidak halal dan tidak berkat. Jika pendapatan kerja luar itu lebih menguntungkan, berhentilah jadi cikgu dan bergiatlah dalam bidang yang mendatangkan pendapatan yang lebih memuaskan tersebut. Jangan lah mengadaikan masa depan anak murid kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger