Sponser

Jumaat, 26 Ogos 2011

ISU-ISU PENDIDIKAN : Memperkasa Pendidikan Islam

Hari ini dalam laporan berita, Kementerian Pelajaran akan memperkenalkan kurikulum baru Pendidikan Islam dengan menerapkan Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain (j-QAF) dalam subjek tersebut, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Beliau yang juga Menteri Pelajaran memberitahu, perkara itu diputuskan dalam mesyuarat khas dengan Bahagian Pendidikan Islam bagi memantapkan lagi mata pelajaran berkenaan. (Utusan Online)

Kurikulum baru Pendidikan Islam yang akan diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran ini amat perlu pada masa sekarang memandangkan pendidikan islam yang diajar disekolah-sekolah belum cukup mantap dan berkesan dalam membentuk sahsiah diri serta keperibadian diri para pelajar dalam mendalami agama islam yang sebenarnya.

Untuk memantapkan lagi pendidikan islam di sekolah-sekolah, ada lebih baiknya kurikulum tersebut perlulah diselaraskan dengan situasi pelajar pada masa sekarang. Kalau dilihat pelajar-pelajar pada masa sekarang, sahsiah dan keperibadian diri pelajar tidak mencerminkan apa yang dituntut dalam kurikulum pendidikan islam. Kita lihat sahaja gejala-gejala sosial yang melanda para pelajar-pelajar kita disekolah dan diluar sekolah. Pelajar-pelajar ini semuanya tahu dan faham apa yang diajar dalam islam tetapi hendak melaksanakan jati diri islam yang sebenar tidak ada dalam diri pelajar-pelajar. Ada pelajar-pelajar yang keputusan peperiksaan mereka sangat baik dalam pendidikan islam tetapi kelakuan dan perangai tidaklah mengikut markah yang diperoleh dalam peperiksaan. Oleh itu dimana silapnya perkara ini? Adakah ustaz&ustazah yang mengajar tidak cukup berkesan ataupun ia berpunca dari institusi kekeluargaan yang menjadi penyebabnya. Kita boleh menilai dan memikir dimana puncanya.

Oleh itu, Kementerian Pelajaran haruslah memantapkan kurikulum pendidikan islam dengan sebaik-baiknya supaya apabila kurikulum ini digunakan kelah, akan lahirlah pelajar yang mempunyai jati diri islam yang betul-betul melaksanakan syariat agama itu sendidri dari hanya pelajar itu lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan tetapi mempunyai keperibadian islam yang teruk sekali.

Apapun mindapendidik amat menyokong pemantapan kurikulum pendidikan islam yang bakal dilaksanakan kelak. Semoga kurikulum tersebut dapat menjadikan pelajar-pelajar kita lebih islamik dan maju kedepan tanpa meninggalkan syariat islam yang sebenar.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger