Sponser

Isnin, 17 Januari 2011

ISU RANCANGAN MAKANAN TAMBAHAN (RMT) & DATA e-KASIH

Baru-baru ini, kementerian telah memberitahu bahawa peruntukan untuk Rancangan Makanan Tambahan (RMT) kepada murid miskin di sekolah rendah akan mengunakan data dari e-Kasih. Namun seperti sedia maklum data murid RMT selalunya diambil dari data sistem maklumat murid (SMM) yang dikendalikan di sekolah. Apa yang menjadi persoalan oleh ibubapa serta pihak sekolah iaitu data yang diguna pakai oleh e-Kasih adalah tidak seragam dengan data yang digunapakai oleh pihak sekolah.

Perkara ini telah dibuktikan apabila senarai murid yang menerima RMT di sekolah adalah sangat mengejutkan. Sebagai contoh, sebuah sekolah selalunya mendapat bantuan RMT seramai 100 atau lebih (mengikut jumlah murid dalam sekolah tersebut) telah mendapat bantuan RMT seramai 4 atau 5 orang sahaja mengikut data e-Kasih yang dikeluarkan pada awal tahun ini. Ini telah menyebabkan ramai ibubapa rasa kecewa dan marah kerana anak mereka sepatutnya layak menerima RMT namun sebaliknya tidak menurut data e-Kasih tersebut.

Apa yang menyebabkan murid yang selama ini menikmati RMT di sekolah sudah tidak boleh merasa RMT lagi ?
Perkara ini menjadi persoalan dikalangan ibubapa serta pihak sekolah. Sehinggakan ada dikalangan ibubapa telah pergi ke Pejabat Kebajikan yang menguruskan data e-Kasih tersebut untuk meminta penjelasan. Namun penjelasan yang mereka terima adalah standard dan sama sahaja iaitu data yang diguna pakai ini adalah data yang mereka sendiri berikan. Kesianlah anak murid kita yang miskin dan kurang mendapat makanan yang berzat ini, sudahlah makanan tidak lagi mereka terima, wang saku pula terpaksa dikorbankan untuk membeli makanan untuk keperluan seharian murid-murid bersekolah. Semakin tidak bermaya dan kecil lah murid-murid kita di pendalaman kalau begini.

Namun, tanggal 17/Jan/11 kementerian melalui Jabatan Pelajaran Sabah telah mengeluarkan kenyataan dan arahan bahawa RMT akan dilaksana mengikut data SMM tahun lalu(2010). Ini bermakna, murid-murid yang layak RMT dalam data tersebut akan menikmati RMT semula. Terima Kasih kepada kementerian kerana mengambil keputusan yang menguntungkan banyak pihak dan mengutamakan murid miskin dan berpendapatan sederhana.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger