Sponser

Selasa, 21 Disember 2010

WIKILEAKS : Gosip atau Konspirasi Barat

Buat seketika, Blog Mindapendidik ingin keluar tajuk dari menceritakan cerita-cerita pendidikan. Sekali sekala mahu juga blog ini keluar tajuk dari kebiasaan. Seperti yang kita dengar, tonton, baca dan ikuti di internet, surat khabar, berita televisyen, dalam CNN dan pelbagai lagi sumber berita, muncul sebuah laman internet yang digelar WIKILEAKS.

Apa dia WIKILEAKS ?

Wikileaks ialah sebuah pertubuhan antarabangsa yang bertapak di Sweden yang menerbitkan dokumen-dokumen sulit yang didapati daripada sumber-sumber yang tidak diketahui dan maklumat internet yang dibocorkan. Tapak webnya dilancarkan pada tahun 2006 dan dikendali oleh The Sunshine Press Pertubuhan ini mendakwa ia diasaskan oleh para penentang politik China, wartawan, ahli matematik dan ahli teknologi syarikat baru dari Amerika Syarikat, Taiwan, Eropah, Australia dan Afrika Selatan. Menurut rencana akhbar dan majalah The New Yorker (7 Jun 2010), seorang wartawan dan aktivis Internet berbangsa Australia bernama Julian Assange adalah pengarahnya. Setahun selepas dilancarkan, tapak ini mengaku menyimpan dokumen melebihi 1.2 juta. (sumber Wikipedia. Klik di sini untuk ke laman web Wikipedia)

Oleh yang demikian, apa fungsi utama pertubuhan Wikileaks ini. Dalam pendedahan-pendedahan yang dilancarkan dan disebarkan kepada umum, semuanya menceritakan tentang kesalahan-kesalahan yang dibuat oleh Amerika dan negara-negara yang berkaitan dengan Amerika. Malaysia juga tidak terkecuali terkena tempiasnya dan negara jiran kita yang telah dimanipulasi oleh Wikileaks untuk mengeruhkan kerjasama antara negara-negara di Asean ini.
Apa yang tidak didedahkan di Wikileaks ini adalah tentang Negara Israel. Wikileaks ini tidak pula mahu mendedahkan tentang kekejaman Israel dan juga kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh Israel. Kalau adapun ia tidaklah sehebat pendedahan kepada negara lain.

Adakah Wikileaks ini adalah bertujuan untuk mengalih tumpuan masyarakat dunia kepada kekejaman Israel ataupun sebagai usaha Israel untuk berkawan dengan dunia antarabangsa dengan menjadikan negara-negara lain sebagai penganas dan mereka adalah lebih baik dari negara lain.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger