Sponser

Rabu, 15 Disember 2010

INFO : Persediaan Menghadapi Temuduga Bakal Guru KPLI

Seperti yang kita tahu, setiap bakal guru KPLI akan terlebih dahulu menghadapi saringan yang ketat sebelum di ambil memasuki IPG bagi dilatih menjadi seorang guru yang berkebolehan dan berkelayakan. Peringkat pertama yang akan dihadapi ialah menghadapi ujian bertulis dan setelah lulus dengan cemerlang, bakal-bakal guru KPLI ini akan di panggil untuk ditemuduga.

Semasa zaman kami (bekas pelatih maktab sijil/Diploma).Bila sudah dipanggil temuduga, peratus diterima menjadi pelatih maktab adalah amat tinggi. 75% sudah berada dalam gengaman namun selebihnya perlu dicari melalui usaha sendiri ketika di temuduga. Jika kita berjaya dan yakin semasa ditemuduga, harapan untuk memasuki maktab adalah amat cerah sekali.

Untuk kes sekarang, kebanyakan prosuder temuduga ini telah berubah. Ada penemuduga akan menyoal soalan dalam Bahasa Inggeris sepenuhnya dan ada juga mencampur aduk bahasa mengikut situasi. Persediaan bakal guru KPLI pula adalah perlu tinggi. Dari segi bahasa pertuturan, pakaian, pemikiran dan kesediaan untuk menjadi guru akan perhatikan setiap masa. Pengetahuan asas tentang dunia pendidikan serta dunia sekitar adalah sangat perlu untuk bakal guru KPLI. Ini kerana setiap calon akan dinilai dari aspek kesediaan mereka dalam dunia pendidikan. Ini bersesuaian dengan segulung ijazah yang telah diterima oleh calon tersebut ketika calon masih menuntut di universiti. Pemikiran mestilah seimbang dengan ijazah yang dipegangnya.

Salah satu soalan yang mungkin menjadi agenda penting ketika temuduga berlangsung ialah "Mahukah anda mengajar di sekolah pedalaman nanti?" ataupun "Kalau dapat jadi guru, kami hantar di sekolah pendalaman kat Sabah atau Sarawak? Mahu atau Tidak?". Itu antara soalan-soalan yang mungkin ditanya dan calon kena menjawab dengan seberapa ikhlas yang boleh. Ini kerana, jika kita berdolak dalik dan menjawab sekadar penyedap bibir bahawa kita bersetuju tapi dalam hati kalau dapat jawatan sebagai guru, mesti minta di kawasan bandar kerana ada kabel kuat di mana-mana. Para penemuduga merupakan orang yang profesional. Setiap perbuatan akan boleh ditafsir dan di nilai. Jika perbuatan kita ikhlas dan jujur mungkin kita dapatlah menghadapi temuduga tersebut dengan jayanya tapi jika sebaliknya mungkin kita akan kecundang awal.

Satu lagi faktor yang boleh menyebabkan kita boleh tersungkur awal ialah terlalu banyak berkata-kata. Ini kerana jangan lah kita terlalu banyak berkata-kata kerana guru yang sebenar tidak perlu berkata banyak tetapi berkata dengan penuh infomasi pada setiap pertuturanya. Oleh itu, kalau kita banyak berkata semasa ditemuduga tetapi pertuturan hanyalah kosong dan tidak bermakna maka ini akan mencacatkan sesi temuduga calon guru KPLI itu nanti.

Segala ilmu tentang temuduga boleh dibaca dan diperolehi dari pelbagai sumber, namun ilmu untuk menjadi seorang guru bukannya mudah. Walaupun kita dapat memasuki IPG dan mengajar di sebuah sekolah yang lengkap dan moden, tetapi murid yang kita ajar tidak juga pandai membaca atau mengira, kita sudah gagal menjadi seorang guru yang dibanggakan.

mindapendidik : orang dulu-dulu berkata, kalau dahi kita sudah tertulis seorang guru, sampai kita mati pun orang akan ingat dan panggil kita cikgu!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger