Sponser

Selasa, 28 Disember 2010

SEJARAH WAJIB LULUS SPM 2013

Pada tahun 2013, subjek sejarah akan menjadi salah satu subjek lulus pada peperiksaan SPM.Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Sejarah akan dijadikan mata pelajaran wajib lulus untuk memperoleh Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) telah menimbulkan pelbagai polemik dan komen-komen yang baik dan ada juga yang sumbang mengenai keputusan yang dibuat itu. Apa lagi keputusan yang telah diumumkan di dalam perhimpunan Agung UMNO ini ditafsirkan sebagai keputusan dari UMNO dan kelak nanti sejarah yang akan ditafsirkan adalah lebih berkisarkan dengan kepentingan UMNO sahaja. Banyak pihak yang mempertikai keputusan tersebut malah dalam ahli komponen BN pun ada yang kurang bersetuju.

Namun daripada semua pihak bercakap-cakap dan mengheret subjek sejarah dalam arena politik sekarang, lebih baik semua berfikir bagaimana menjadikan matapelajaran sejarah ini menarik dan bagaimana meningkatkan sistem pelajaran sejarah ini bukan dari sekadar fakta tapi sebaliknya mesti mempunyai kebenaran yang sebenarnya.

Dari penerbitan buku teks yang dilaporkan ada ralat dalam fakta sejarah dan juga bahan-bahan sokongan lain semestinya mempunyai satu penelitian tentang fakta sejarah yang sebenar supaya tiada pihak lain yang mempolitikkan sejarah tersebut untuk kepentingan polotik mereka. Memang sejarah wajib diketahui oleh segenap rakyat di dunia serta Malaysia umumnya tapi jika sejarah yang digubal dalam pelajaran di sekolah-sekolah hanya berlandaskan fakta tapi kesimpulan dan pemahaman tentang sejarah itu tidak diterapkan mungkin pelajar yang akan mengambil SPM pada 2013 nanti akan lulus dengan baik dalam subjek sejarah tersebut dengan fakta yang diberikan namun besar kemungkinan pemahaman mereka dalam sejarah yang dipelajari hanya berlandaskan fakta sahaja bukan dalam pemahaman yang diperlukan dalam menilai sejarah yang diperlukan untuk jati diri mereka.

Oleh itu diharap orang-orang politik janganlah memperbesarkan tentang subjek sejarah ini. Biarlah orang yang mahir terdiri daripada ahli-ahli sejarahwan serta ahli akademik sahaja yang merencana bahan sejarah tersebut dengan mengira nilai-nilai yang terdapat dalam negara kita ini supaya ia tidak lari dari fakta sejarah yang sebenar. Kalau ada campurtangan politik dalam sejarah maka hasilnya akan terbit dengan agenda politik. Ini akan menimbulkan lebih banyak lagi bibit-bibit pepecahan dalam negara.

mindapendidik : suka pada sejarah negara kita serta dunia. Itu adalah asal usul bangsa Malaysia yang merdeka

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger