Sponser

Sabtu, 23 April 2011

ISU SEMASA : Masalah Obesiti murid sekolah atau masalah kekurangan zat di sekolah. Mana satu yang perlu diambil perhatian.

Baru-baru ini, timbul satu isu ditimbulkan oleh kementerian kesihatan berkenaan isu obesiti murid-murid sekolah. Kementerian kesihatan memandang pekara ini adalah sangat serius dan kadar obesiti murid disekolah adalah tinggi. Pelbagai faktor diambil kira dan salah satu faktor yang didebatkan ialah isu makanan tidak seimbang yang diambil oleh murid. Sampaikan nasi lemak menjadi punca kepada masalah tersebut.

Pelbagai cadangan dan komen dapat didengar didada-dada akhbar, tv dan tidak kurangnya media elektronik termasuk internet. Tapi sedarkah semua bahawa masalah kekurangan zat makanan lebih meruncing disekolah-sekolah di pedalaman. Kalau pembaca mahu tahu situasi dipedalaman. Murid-murid disekolah pedalaman adalah murid-murid sekolah yang paling banyak kekurangan zat makanan.

Kenapa mindapendidik berkata demikian. Ini kerana pengalaman mindapendidik sendiri yang meninjau sekolah-sekolah pedalaman di Sabah yang kebanyakan murid-muridnya adalah bersais kecil dan badan murid-murid tersebut tidaklah berapa sihat. Kadar pertumbuhan murid-murid tersebut adalah amat perlahan dan fikiran mereka juga tidak berkembang dengan baik. Bayangkan murid darjah 4 hingga 6 badan mereka seakan murid darjah 3 dikawasan bandar dan pemikiran mereka juga lebihkurang sama.

Kalau kawasan pulau yang jauh terpencil, murid-muridnya pula tidak pandai memakan sayur. Apa jenis sayur tidak dijamah oleh murid. Apa alasan yang mereka sering katakan kepada cikgu, mereka tidak pandai makan sayur kerana sayur itu rasanay tawar dan kenyal. Murid-murid tersebut hanya pandai makan ikan sahaja. Tidak kira apa jenis ikan yang mereka makan janji ianya tetap makanan laut. Tidak heranlah murid-murid di kawasan pulau mempunyai kulit yang kasar dan gigi yang rosak. Ini kerana mereka kekurangan vitamin da juga kalsium.

Bantuan RMT yang diterima disekolah-sekolah pedalaman hanyalah bantuan makanan semata-mata. Ini kerana dengan jarak perhubungan yang susah dan juga faktor murid yang terlalu memilih makanan maka kualiti makanan dan jenis makanan yang dimasak oleh pengusaha RMT hanyalah sekadar mengeyangkan perut murid-murid tersebut tanpa melihat zat yang perlu dimakan oleh murid tersebut supaya lebih sihat dan cergas.

Jangan salahkan pengusaha RMT dalam kes ini, Cuma pihak berwajib haruslah memantapkan penyeliaan, kajian dan kebajikan murid dipedalaman. Cubalah lihat dan pelajari kenapa murid dipedalaman tidak mempunyai zat makanan yang seimbang. Banyak faktor boleh dikupas dan diperbincangkan oleh pihak kementerian pelajaran dan kementerian kesihatan untuk mengatasi masalah zat seimbang dikalangan murid dipedalaman. Walaupun masalah obesiti murid sekolah dibandar amat meruncing tetapi harus juga diingat masalah kekurangan zat turut dialami murid diluar bandar.

Mindapendidik : Tahukah anda bahawa ada pengusaha RMT hanya menghidangkan menu mee goreng kosong yang kita tahu apa zat yang boleh didapati oleh murid serta menu mee maggi+biskut kering. Ini kerana tiada pemantauan dan tindakan keatas pengusaha RMT.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger