Sponser

Ahad, 14 November 2010

Pelajar cemerlang miskin diutama masuk SBP 2011

Menurut laporan akbar Berita Harian, Tempat untuk pelajar yang cemerlang UPSR tahun ini yang ingin masuk ke sekolah berasrama penuh tahun depan akan ditentukan dengan hanya pelajar cemerlang daripada keluarga miskin dan berpendapatan rendah akan dipilih memasuki sekolah berasrama penuh (SBP).

Timbalan Perdana Menteri berkata, pemilihan berdasarkan kriteria yang saksama dan merit pencapaian pelajar sejajar matlamat asal penubuhan sekolah itu.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menjelaskan, ketika kerajaan mewujudkan SBP dulu, ia bertujuan memberikan peluang kepada pelajar cemerlang daripada keluarga miskin dan berpendapatan rendah belajar di tempat selesa tanpa mengeluarkan belanja besar.

Oleh yang demikian, tempat untuk pelajar dari pedalaman yang cemerlang dalam UPSR tahun ini akan mempunyai tempat dalam SBP. Namun jika penempatan ke sek SBP tersebut akan diukur lagi dengan merit pencapaian pelajar tersebut, mungkin pelajar-pelajar kita dipedalaman mungkin agak sukar untuk ditempatkan ke sek SBP. Tapi kalau dikira dari segi keluarga miskin, besar kemungkinan pelajar kita yang cemerlang dari pedalaman akan berjaya masuk ke sek SBP. Kita lihat lah nanti.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger