Sponser

Ahad, 10 Oktober 2010

UPSR DIKEKALKAN, PMR DI BERI NAFAS BARU PADA 2016

Akhirnya keputusan kerajaan melalui kementerian pelajaran mengenai keputusan memansuhkan peperiksaan UPSR dan PMR telah mencapai keputusannya. Hasil dari persidangan meja bulat dalam beberapa bulan yang lepas, kementerian pelajaran telah mendapat keputusan yang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pula akan diteruskan tetapi dengan penambahbaikan bentuk dan komposisi subjek manakala peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dalam formatnya sekarang tetapi diubah menggunakan format baru melalui penilaian berasaskan sekolah.

Keputusan yang diambil oleh pihak kemnterian ini adalah tepat dan pelaksanaannya yang dijangka pada 2016 adalah satu langkah yang betul. Ini kerana kementerian perlulah membuat perancangan yang teliti dan sistem yang diguna pakai bagi kedua-dua peperiksaan ini haruslah menepati standard yang te;lah ditetapkan mengikut arus permodenan yang kita kecapi sekarang. Selain itu ia juga dapat memberi persediaan yang terperinci terhadap anak murid kita kerana jika ia dilaksanakan secara tergesa-gesa, ia akan menimbulkan masalah kepada pendidik serta pelajar sekolah.

Namun apa yang diharapkan disini, walaupun format dan peperiksaan yang bakal diubah. Penambah baikan peperiksaan perlu melihat ke sekolah-sekolah yang tidak mempunyai kemudahan yang lengkap dan jalan perhubungan yang jauh. Jika tidak format peperiksaan yang bakal di laksanakan tidak akan berjalan seperti dirancang dan mungkin akan bertambah rumit pada masa akan datang.

mindapendidik :Jurang antara pelajar bandar dan pendalaman amat berbeza, oleh itu jangan menilai dari keupayaan pelajar di bandar sahaja. Lihatlah prestasi dan kemudahan dipendalaman secukupnya. Jika tidak pelajar dipendalaman akan lebih jauh ketinggalan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Adverleds Sponser

Dikuasakan oleh Blogger.
 

Minda Pendidik Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger